Cenzorok árnyékában
író: Johann Richárd
Avagy mitől fél a hatalom, ha megszólal a művészet?
A zavarkeltés joga és kötelessége
A művészet nem az IKEA-képek világa. Nem falra akasztott naplemente, nem légkondicionált színházi előadás a miniszteri páholy örömére.
A művészet: tükör. De nem a sminktükör, ahol mindent szépít a fény. Inkább egy összetört, repedezett fajta a nyilvános vécében, ahol a fény neon, a valóság sápadt, és a visszanéző arc ismeretlen.
A művészet képes véraláfutásként megjelenni a kollektív öntudaton. Felnyitja az elfojtott rétegeket, mint egy rosszul begyógyult heg, amit újra kaparni kezdünk.
Ha nem zavar, nem bánt, nem üt gyomorszájon, akkor az nem művészet. Csak egyszerű, semmitmondó dizájnelem.
A művészet nem pártforma, hanem partizán megközelítés
A hatalom mindig is nehezen viselte a kiszámíthatatlan nyelveket. Egy párttal lehet vitázni. Egy aktivistát lehet karaktergyilkolni.
Egy művész viszont veszélyesebb. Mert nem érvel, hanem hat. Nem azt mondja, „ez az adat pontatlan”, hanem azt: nézz körül és érezd, ami van.
Ezért volt veszélyes József Attila. Mert ő nem a statisztikát mondta el, hanem hogy „az Isten nincs sehol”.
Latinovits nem politikai állást foglalt, hanem minden szavával azt kiabálta: emberek, ébredjetek!
Zórád Ernő tintával vágott arcot a rendszerbe, Mednyánszky ecsetje nem tájképet festett, hanem hideget, éhséget, megfagyott életeket.
Ők nem a hatalommal vitáztak, hanem az emberről beszéltek, akit a hatalom elfelejtett.
A cenzúra nem új, ellenben még mindig borzasztóan kínos
A Kneecap nem először találkozott elutasítással.
A briteknél a Hezbollah-zászlós koncert utáni vizsgálat.
Amerikában "Free Palestine" molinó Coachellán.
Nálunk?
Három évre kitiltva, antiszemitizmus és nemzetbiztonsági kockázat címszó alatt. Értsd: a raptrió veszélyesebb, mint a politikai korrupció.
Veszélyesebb, mint a stadionba zárt szellemi nyomor.
Veszélyesebb, mert valaki figyel, hallgat és kérdezni kezdhet.
Esetleg vegyük elő Majka esetét, akit táncosai egy fordított mikrofonnal "fejbelőttek" a Campus-fesztivál színpadán, miközben egy képzeletbeli ország miniszterelnökét játszotta egy rendszerkritikusnak is tekinthető dalban.
A válasz?
Szerződésbontás az állami szponzorcégektől, hivatkozva arra, hogy ez a fajta megnyilvánulás nekik nem fér bele:
"Mert hát ez aztán nyílt uszítás a doktorminiszterelnökúr ellen!
Sőt egyenesen felszólítás a miniszterelnök fejbelövésére!"
A valóság persze csak egy hatalom által túlfújt karaktergyilkossági-kísérlet.
Nem olyan, mint amit Majkától a színpadon láttunk.
Sokkal aljasabb és alantasabb.
A cenzúra azonban nem a művészt hallgattatja el,
hanem a hatalmat leplezi le.
Mert a cenzor nem más, mint egy félő gyermek, aki sötétben inkább letakarja a tükröt, mert attól fél, amit megláthatna benne. A cenzúra nem elnyomás, hanem önvallomás. A hatalom ijedt suttogása: „Amíg nem mondod ki, amit már mindenki tud, addig az nem létezik”.
Láthattuk már ezt egy párszor: Hofinál, a Beatrice-nél, vagy a majdnem betiltott 2025-ös Pride-nál.
A két oldal
Na, de hogy is van ez?
A Kneecap nem játszhat, mert rossz dolgokat mond.
Mert "antiszemita", ha az antiszemitizmus fogalmát úgy fordítjuk le, hogy az a kormány narratíváját igazolja akkor, amikor az éppen egy népirtó, korrupt politikussal kooperál.
A Tankcsapda viszont felléphet, mert már nem mond semmit.
Egykor ugyan „Magyarország rémálma” volt, de ma már inkább a „a MOL kitartottja”, vagy egy átlagos szombat reggeli interjúalany a helyi médiában.
Tóth Gabi is haknizhat.
Hiszen Ő maga a díszmagyarba öltöztetett turul, aki kanáriként ül a hatalom vállán. Nála keresztényebb asszony nincs is, eltekintve a hűtlenségétől, a folyamatos áldozatpóztól, vagy a másképp gondolkodó emberek nyilvános mocskolásától.
Na és a Beatrice?
Nagy Feró, "A nemzet csótánya", aki lázadó punk helyett, ma már csak egy szenilis vénembernek tekinthető?
Állandó vendégszerepét töltheti a kormánypárti műsorokban, ahol pár korsó Kőbányaiért mindenkibe is beleköt, aki a rendszer ellen mer zenélni, mintha ő nem ugyanezt tette volna anno 79-ben.
Persze ez az Ő részéről már csak akkor veszélyes, ha valaki hirtelen újra meghallja a "A kétezredik év felé" sorait és felismeri, hogy aktuálisabb nem is lehetne.
Addig viszont nincs semmi baj, elvégre a rendszer szereti a zenészt.
Főleg amíg az egy díszes szobor.
A rendszer mindig is imádta a dekoratív, steril, politikamentes művészetet.
A hímzett párnákat, a tájképeket a miniszteri dolgozószobákban, a megrendelt díszkoncerteket, ahol a refrénre egyenesen zászlókat osztanak.
Hiszen az ideális állami művész: nem kérdez, nem zavar, nem emlékeztet.
Legyen „történelmileg jóváhagyott”, népies, vagy legalább olyan semleges, hogy bármelyik rendezvényen megállja a helyét a gulyásos installáció és a trianonos emlékkő között.
A művészet és az oktatás - a kreativitás halála már az iskolában elkezdődik
A rendszer nem csak a kész művészetet szűri, hanem azt is, ahonnan kinő.
Az iskola már az elején kivágja a gondolatot a gyerekből.
A verset tanulni kell, nem érteni.
Verselemzés? Csak egy féle megközelítés lehetséges, mégpedig az, ami a tankönyvben van.
A rajzórán kifestés, de csak a vonalon belül. Megadott képeket, megadott módon.
A zeneóra jobb esetben tátogás a kórusban. Isten ments, hogy netán önkifejezni próbálj, vagy a klasszikusokon kívül bármit is előadj. Azért egyes jár.
Így ölünk ki minden vágyat arra, hogy a gondolat és a kreativitás szárnyaljon a fiatalokban.
A néma lázadás - a hallgatás, mint művészi tett
És mégis: a művészet mindig utat talál magának, mert néha a legnagyobb kiáltás a csend. A '80-as években például az alter zenekarok gyakran nonszensz szövegekkel kerülték meg a cenzúrát. Olyan volt ez, mint egy titkos nyelv. Egy zajos nyögés egy fojtott ország torkából. Egy olyan tér, ahol azok is megszólalhattak, akiket máshol elnémítottak.
A kádári kultúrpolitika (főként az Aczél-féle „három T”: Támogatott, Tűrt, Tiltott) világában a közlés szabadsága nem alapjog volt, hanem engedelem kérdése. Egy zenekar akkor maradhatott színpadon, ha nem mondott túl sokat, vagy ha amit mondott, azt csak a beavatottak értették.
És itt jött be a képbe a nonszensz, mint nyelvi és politikai eszköz.
Ezek a szövegek elsőre értelmetlennek tűnhettek. Abszurd képek, logikátlan sorok, dadaista szókapcsolatok. De aki tudott olvasni a sorok között, annak kinyílt a világ. A „nincs értelme” valójában egy kód volt: ne keresd benne a lineáris logikát - keresd benne a világ abszurditásának tükörképét.
A nonszensz nem a tartalom hiánya volt, hanem a tartalom elrejtése, álcázása. Nem azért írtak értelmetlennek tűnő sorokat, mert nem tudtak mást, hanem mert a cenzúra éppen azt kereste, ami túl érthető. Így lett a ködösítés a túlélés stratégiája.
A legnagyobb veszélyt nem a trágárság vagy a politizálás jelentette, hanem az egyértelműség. Ha egy szám nyíltan kritizálta a hatalmat, azt vagy betiltották, vagy soha nem kerülhetett lemezre, rádióba, koncertre.
Ezért kellett megkerülni a jelentést.
A mondat akkor vált szabaddá, ha nem lehetett bizonyítani, mit jelent.
A Kontroll Csoport, vagy a Trabant szövegei ennek mintapéldái:
- szorongás, test, identitás, elidegenedés, de konkrét név vagy utalás nélkül.
- metaforák, tördelés, szétcsúszó mondat szerkezetek, amit nehéz elemezni, még nehezebb letiltani.
Azt is mondhatnánk: a '80-as évek alter szövegvilága a magyar posztmodern túlélési nyelve volt. Egy olyan nyelv, ahol a jelentés szétmállik, mint a politikai ideológiák.
Egy nyelv, ahol a struktúra maga válik ironikus kommentárrá.
Amikor azt halljuk, hogy
„Nincsen semmi célom, csak az, hogy legyek
Lábujjhegyen, mint egy néma gyerek.”
akkor nem az a kérdés, hogy miért nincs célja, hanem az, hogy hogyan tanulja meg egy egész generáció elnémítani magát, hogy túlélje azt, amit kimondani nem lehet.
Ez nem nihilizmus. Ez túlélőnyelv. Lábujjhegyen járni annyi, mint nem zavarni a rendszert. Némán lenni annyi, mint nem adni támadási felületet. Ez a vers nem a lemondásról szól. Hanem a mindenáron való maradásról.
Ugyanebben az időszakban, amikor a politikai rendőrség és a cenzúra mindent próbált elnyomni, a graffitisek szinte titkos forradalmat folytattak a városok falain. A közép-kelet-európai országokban, ahol a szólásszabadság elnyomott volt, ezek a falak a politikai gondolatok szívverései lettek. Nemcsak kritizálták a rendszert, hanem át is húzták a határokat, kijelölve azokat a zónákat, ahol az emberek újra kifejezhették magukat - legyen szó akár a közszolgálati média korlátozásáról, akár a személyes szabadság jogairól.
Éles váltás, de ma, a social media világában egy "digitális falra" kirakott meme hasonlóan erős jelentőséggel bírhat és gyakran többet mondhat bármelyik politikai beszédnél. Mert a rendszer mindig attól fél, amit nem ért.
És semmit nem ért kevésbé, mint egy poszt, amiben annyi áll: „te is érzed, ugye?”
Ez nem egy program. Nem egy követelés. Nem egy kiáltvány.
Ez csak rezgés a zajon belül. Egy érzelemkód, amit nem lehet törvénybe foglalni, sem tételesen cáfolni. És épp ezért veszélyes.
Mert ma már nem a nyílt deklarációk, hanem a vágások, szűrők, remegő kamerák, túlhallgatott zenék mondják el, hogy valami nincs rendben.
A csendek mögött már nem hallgatás van, hanem kódolt közlés.
A dühös, vagy nevető emoji nem csak esztétika, hanem vallomás.
Egy instás képaláírás, amiben csak annyi van: „elég volt”, gyakran több, mint ezer tüntetési transzparens.
A mai ellenállás nem feltétlenül ordít. Nem vonul.
Nem szónokol, csak lélegzik a feed alján.
Félrenéz egy sztoriban. Ki nem mondott dühöt posztol újra és újra.
És talán épp ez az új művészet: amikor nem verssel vagy dallal, hanem jelenléttel és érzékelhető feszültséggel mondjuk ki, amit már rég tudunk.
Hogy valami nagyon el van baszva.
Zárszó helyett: a kérdés, amit nem lehet kitiltani
A Kneecap, vagy Majka ügye nem róluk szól. Hanem rólunk.
Hogy milyen ország az, ahol egy vers veszélyes, ahol egy kép gyanús.
Ahol egy koncert „túl sok”.
És milyen ország lesz az, ahol ezek nem lesznek többé.
Ahol már nem tiltunk, mert nincs mitől félni, de csak azért, mert senki nem is mond már semmit.
Tényleg ezt akarjuk?
Mert a művészet feladata nem a szórakoztatás.
Nem a hangulatteremtés.
A művészet feladata: emlékeztetni rá, hogy még élünk. Hogy érzünk. Hogy fájunk.
És hogy van mit mondanunk - akkor is, ha nem kérdeztek.